De Jaren '90

De jaren ‘90

Onder trainer Paul Egner zou 1990/1991 een gek seizoen worden in de competitie van het 1e elftal . Tot vlak voor het einde van de competitie was ons 1e elftal nog degradatie kandidaat én was ook nog in de strijd voor de derde periode titel. Het positieve was dat ze niet degradeerden en op de elfde plaats eindigde. Jammer was wel dat ze net niet de derde periode titel wonnen.

Het seizoen 1991/1992 stond de selectie weer onder leiding van Ab Löcher. Het 1e elftal eindigde op de zesde plaats. Als kampioenen mochten we het 3e elftal en de d1-junioren begroeten.

Rien Heijne zou in het seizoen 1992/1993 het trainerschap op zich nemen. Het 1e elftal had het moeilijk in dit seizoen. Uiteindelijk eindigde ze op de tiende plek. Er zou dit seizoen slechts één elftal kampioen worden en wel de c1-junioren die in de najaarscompetitie de sterkste bleken.

Ook het seizoen 1993/1994 zou Rien Heijne aan het roer staan. Het zou een seizoen zonder zorgen worden. Geen kampioenskandidaat, geen degradatiezorgen. Het werd voor het 1e elftal een zevende plek in de eindrangschikking.

Het seizoen zou wel drie andere kampioenen opleveren. Zowel het 4e elftal, de E1-junioren in de najaarscompetitie en de D1-junioren in de voorjaarscompetitie werden kampioen.

Vanaf het seizoen 1994/1995 trad het tijdperk Janos Beke in. Dit duurde tot en met het seizoen 1996/1997. “pakke die bal” , “hoe traint hoe speelt” , “jij niet praten jij moet voetbal” waren bekende uitspraken van Janos. Vaak wist hij de juiste snaar te raken. De spelers gingen door het vuur voor hem. Het zou onze club geen windeieren leggen. In zijn eerste seizoen werd de derde periode behaald. De eerste wedstrijd daarin werd gemakkelijk van SVA met 4-1 gewonnen. De week daarop gingen vele supporters mee met de bus naar Landsmeer om daar de wedstrijd tegen IVV te kijken. Het zou een bloedstollende strijd worden. Helaas voor ons was IVV net iets beter en won met 2-0.

Het derde seizoen van Janos zou ook weer iets mooi opleveren. Hadden we in de strijd om de KNVB-beker wel eens meer voor een stunt gezorgd, nu zou de sensatie bijna helemaal compleet worden. Ons 1e elftal bereikte namelijk de halve finale en moest aantreden tegen eerste klasser ZAP dat destijds getraind werd door Martin Nooij. Martin was in de 80-er jaren 5 seizoenen lang jeugdtrainer bij ons. Dinsdag 15 april 1997 in Breezand, zou bijna op een grote sensatie uitdraaien. Wijk aan zee was zeker niet de mindere van ZAP en wist tot vlak voor tijd bij te blijven en de stand op 0-0 te houden. In blessuretijd gebeurde het toch nog en wisten de Breezanders ons toch met een 1-0 nederlaag naar huis te sturen.

Tijdens de drie seizoenen onder Janos werd er in de competitie respectievelijk een derde en tweemaal een achtste plaats behaald.  De d1-junioren werden in deze drie seizoenen als enige kampioen. Namelijk in 1995/1996.

2 mei 1997 werd er voor een spetterend slot gezorgd door middel van een country avond. Het zou een zeer waardig einde van dat seizoen worden.

In het seizoen 1997/1998 mochten we de B1- en de D1-junioren als kampioenen huldigen.

Onze selectie werd getraind door Ron van Aanholt. Tot de laatste wedstrijd deed het 1e elftal nog mee om de derde periode. Doordat de laatste wedstrijd tegen VVZ met 1-0 werd verloren ging die laatste titel naar Schoten. In de competitie eindigde het 1e elftal op de vijfde plek.

Ook het volgende seizoen, 1998/1999, trainde Ron onze selectie. Na een leuke competitie zou het 1e elftal op een keurige vierde plaats eindigen. De F-junioren werden als enige kampioen in dit seizoen.

Het seizoen 1999/2000 startte met Jos van Veelen als trainer voor de selectie, doch deze werd in februari vervangen door (daar is ie weer) Janos Beke. Janos zou de trainingen gaan verzorgen en het viermansschap Cees Bodewes, Gerrit van der Lugt, Jan de Pagter en Piet Fennema zorgden voor de opstelling en de begeleiding. Hoewel het in de competitie niet bepaald voortvarend ging was Spaarnestad duidelijk de minste in deze klasse en degradeerde dan ook terecht. Het 1e elftal eindigde op de 10e plaats.

Omdat op 10 december 1999 onze vereniging 70 jaar bestond werd er een jubileumcommissie gevormd. Deze bestond toen uit Bets van Amersfoort, Anneke Hoogendijk, Hans de Boer, Cees Valk, Leen Johansen, Danny Valk, Frans van Borre en Rene de Winter.

Op 11 december 1999 kreeg onze jeugd een clinic aangeboden. Ditmaal door diverse Telstar spelers onder leiding van Hans de Winter (inderdaad, dezelfde die nu in ons 5e speelt). Deze clinic was in het kader van ons 70-jarig bestaan.

Ook op deze zelfde zaterdag zou een schitterend feest volgen. Vele leden en vooral oud-leden kwamen de mooie fotocollectie van Paul en Cees Hilbers bekijken. De feestmiddag en avond zou klinken als een klok. In de middag kwamen vooral de oudjes foto’s kijken, wat bijpraten maar vooral over vervlogen tijden praten.