De Jaren '50

De jaren ‘50

Ook de seizoenen 1949/1950 en 1950/1951 was Gerrit van de Lugt de trainer. Hij behaalde in deze twee seizoenen twee keurige 5e plaatsen.

Omdat er ook handbal- en volleybalverenigingen bijkwamen in Wijk aan Zee werd VVE op 16 mei 1950 omgedoopt in Rooms Katholieke Sport Vereniging Wijk aan zee. Rooms katholiek omdat in deze tijd alle leden bij de vereniging mochten spelen die rooms katholiek waren. De volleybalafdeling was slechts een kort leven beschoren. De handbal, zij het met diverse onderbrekingen, bestaat nog steeds.

Het seizoen 1954/1955 werd Wijk aan zee getraind door Toon Effern. Deze man gaf training voor 10 gulden per week, inclusief reiskosten en een avond per week trainen.

Wat ook best wel bijzonder was, is het feit dat er 5  broers tegelijk in het 1e speelden. Dat waren de broers Jaap, Siem, Freek, Jan en Toon van de Meij. Voor de oorlog hadden al eens 4 broers (Henk, Jan, Jaap en Wim van de Meij) in een A juniorenteam samen gespeeld.

In de loop van de 75 jaar hebben we ook uit andere gezinnen meerdere kinderen uit één gezin in het 1e elftal gehad namelijk:

Blok de, André en Jan
Boer de, Kees, Ted en Sander

Boer de, Robert en Michel
Bol, Nico en Kees
Durge, Piet en Klaas
de Groot, Ronald en Nico

Klooster van ‘t, Simon en Willy
Kooij, Ron en Aad

Lieren van, Chris en Henny
Rijsbergen van, Michael en Steve

Schellevis, Gerard en Johan
Schellevis, Willem en Robert

Snijders, Leendert en Wim
Valk, Cees, Ron en Ton

Handgraaf, Rob en Erik

Ondanks de totale begroting van 2.648 gulden zou het seizoen 1955/1956 een groot succes worden.  Het 1e elftal werd alweer kampioen van de 3e klasse, ook nu nog onder leiding van trainer Toon Effern. Van de 20 wedstrijden werden er 17 gewonnen, werden er 2 gelijkgespeeld en werd er slechts 1 verloren. Helaas, ook nu kwam Wijk aan zee niet door de promotiewedstrijden heen en bleven ze in de 3e klasse.

Het seizoen 1956/1957 betekende het einde van het clubblad Goal. Het waarom is helaas niet bekend. Wel werd Wijk aan zee in 1957 Koninklijk goedgekeurd.

De volgende seizoenen waren niet echt jaren waarin aansprekende resultaten geboekt werden, hoewel de Vereniging zich redelijk makkelijk handhaafde in de 3e klasse.

Toon Effern zou tot en met het seizoen 1959/1960 met wisselend succes, een vierde en achtste plaats, de trainer blijven bij Wijk aan zee. Toon Effern is inmiddels 97 jaar in 2004!!

In november 1958 kwam er weer een clubblad uit. In september 1960 was het helaas weer over met het clubblad. De reden waarom is onbekend.