sponsoren gezocht

22 december 2023 10:45

Van sport krijgen mensen energie. SV Wijk aan Zee spant zich er dan ook voor in om zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen en te behouden. De sportieve en sociale functie van SV Wijk aan Zee is groot in onze kleine gemeenschap. Sport geeft onze gemeenschap energie.

Maar SV Wijk aan Zee staat, net als vrijwel alle sportclubs in Nederland voor een grote uitdaging. Niet alleen wordt de energierekening onbetaalbaar - deze is nu veruit de grootste kostenpost - maar ook zal ook SV Wijk aan Zee over een paar jaar van het gas af moeten. Daarbij willen we uiteraard ons steentje bijdrage aan een gezond milieu.
Wij zijn deze uitdaging aan gegaan !!!

In 2022 zijn wij begonnen en dankzij subsidies, sponsoren en de geweldige gift van Gebieds Fonds Ferrum hebben wij nu (eind 2023) de eerste fase afgerond.
Hier is veel belangstelling voor getoond door de pers, bedrijven, gemeente en andere clubs. Met als kers op de taart een mooi podium bij het programma ‘de top van onderop” wat werd uitgezonden door Kro-Ncrv als onderdeel van de VN klimaattop in Dubai.
We staan nu voor de opgave om de laatste stap te zetten. In 2024 willen we van het gas af. Daarmee zijn wij niet alleen energie neutraal, maar ook zelfvoorzienend door de batterijopslag ! Hoe mooi zou het zijn om in 2024 ons 95jarig bestaan te vieren met een mooie heropening van ons duurzame sportpark, en daarbij misschien ook nog sportaccommodatie  van het jaar te mogen worden.

Eerste fase voltooid in 2023
 - Het hele complex is voorzien van nieuwe dakbedekking (2022)
 - Van binnenuit PIF-isolatie aangebracht met een Rc waarde van 4.79 (2023)
- Veld verlichting voorzien van LED (2022)
 -  Meterkasten vernieuwd en voorbereiding getroffen tot afsluiting van 1 aansluiting  (2023)
 - Kleedkamers en kantine alle lampen vervangen voor LED met sensoren en bewegingsmelders (2022/2023 )
 - Tribune dak verstevigd volgens norm voor plaatsing zonnepanelen (2023)
  - 96 zonnepanelen geplaatst op het tribune dak (2023)
  - Batterij opslag van 80 kWh zodat we s’avonds onze eigen energie kunnen gebruiken (2023)
 - Een robot maaier heeft het werk overgenomen van de diesel tractor (2023)
 - Oude apparaten vernieuwd door energie zuinig (2022/2023)

Verbruik 2019 voor corona jaren
Gas : 6.201 m3
Elektra : 30.680 kWh
Verbruik 2023 na bovenstaande aanpassingen
Gas : 3.718 m3
Elektra : 9.105 kWh
Opbrengst zonnepanelen : 37.693 kWh per jaar
CO2 besparing : 13.381,02 kg per jaar

Wij wekken nu meer op dan dat we verbruiken, er is hier alvast rekening mee gehouden met verbruik warmtepomp, boilers en evt infrarood verwarming., de laatste fase om van het gas af te gaan. De energie die wij nu nog mogen salderen reserveren wij voor onderhoud in de toekomst. Daarbij willen we gaan kijken of we inderdaad in de praktijk ook genoeg overhouden, is dit het geval dan liggen de plannen klaar voor een laadpaal zodat bezoekers van ons sportpark de auto kunnen opladen.

Voor de laatste fase zijn we al druk bezig met de uitwerking van de beste oplossing met de daarbij behorende offertes. Met behulp van zonneboilers/heatpipes willen we het warmwater voor de douches gaan voorzien, en met een hoge temperatuur warmtepomp het pand gaan verwarmen. Voordeel hiervan is dat deze gschikt is voor de bestaande radiatoren waardoor grote verbouwing uitblijft. Tevens wordt hier gelijk rekening gehouden met waterbesparing. De douches worden voorzien van waterbesparende douchekoppen en er komen sensor drukknoppen waardoor ze niet te lang of onnodig openstaan.

Ondertussen hangen er mooie frames met doeken aan onze tribune waarop de logo’s staan van alle die hebben bijgedragen aan de eerste fase.

Aan de rechterkant hebben we nog een mooi vak over voor het laatste frame met doek.
Deze willen we ook weer gaan gebruiken voor sponsoren / donateurs die ons willen helpen met de laatste fase van ons mooie project.

Wilt u hierop staan, neem dan contact op met
Bianca Kramer
tel : 0653651420