Tijdstraf en Spelerspas

14 augustus 2013 19:30

Met ingang van seizoen 2013/’14 gaan de maatregelen in uit het actieplan ‘Tegen geweld, voor sportiviteit’. De invoering van de tijdstraf en de visuele controle van de spelerspas zijn twee maatregelen die direct voor de betrokkenen merkbaar zijn. Hoe deze maatregelen in de praktijk werken is nu voor iedereen inzichtelijk.

Tijdstraf bij (eerste) gele kaart

Voetballers in de B-categorie (alle teams behalve het 1e en 2e) van het veldvoetbal krijgen voortaan een tijdstraf van tien minuten opgelegd bij de eerste gele kaart. Een afkoelperiode die direct voelbaar is voor zowel de speler als het team dat tien minuten lang met een speler minder verder moet. (Voor D-E-F jun) is de tijdstraf 5 minuten)

Alles over de tijdstrafregeling is te lezen bij Voetbal info/informatie en regels KNVB west 1.

Verbeteren gebruik spelerspas

De controle op het juist gebruik van de spelerspas is voor verbetering vatbaar. Met ingang van het nieuwe seizoen ondertekenen ook beide aanvoerders het wedstrijdformulier. Daarmee dragen zij mede de verantwoordelijkheid voor de controle van de spelerspassen en wat er tijdens de wedstrijd is gebeurd.

Daarnaast vindt voortaan ook een verplichte visuele controle plaats aan de hand van de spelerspas, direct voorafgaand aan de wedstrijd. Dit is een gezamenlijke taak van de scheidsrechter en beide aanvoerders (bij jeugdvoetbal de leiders).

Deze visuele controle wordt tijdens het seizoen fasegewijs ingevoerd, te beginnen bij de A-categorie mannen