ZSGO bestraft / Slecht nieuws voor Wijk aan Zee 1

2 februari 2015 18:30

De KNVB heeft zondag derdeklasser ZSGO/WMS gestraft voor het onreglementair meespelen van Maceo Rigters. De ex speler van Jong Oranje besloot na twee jaar gestopt te zijn weer te gaan voetballen, maar door een administratief foutje speelde hij vijf wedstrijden ongeldig mee. Die moeten worden overgespeeld en de club heeft drie punten in mindering gekregen. Helaas slecht nieuws voor de strijd in de 2e periode.

In oktober maakte de club bekend dat Maceo Rigters fit en speelgerechtigd was om mee te spelen bij de zondag derdeklasser. “Hij stond ingeschreven in Sportlink, kreeg een spelerskaart en wij kregen de bevestiging dat hij mee mocht doen”, vertelt voorzitter Henk Fritz. “De KNVB is vervolgens door iemand getipt dat hij niet internationaal is overgeschreven. Dat moet, ook al is hij twee jaar geleden gestopt. Daar hebben ze formeel gelijk in. De procedure is verkeerd verlopen en we hadden dus nóg een formulier in moeten vullen.”

Maceo Rigters hier in actie tegen VVA/Spartaan. Op 7 december 2014 werd met 1-0 gewonnen. Foto: Jeroen de Kock

Als straf krijgt de koploper van de zondag derde klasse C drie punten in mindering. Daarnaast worden de vijf wedstrijden waarin de oud-international in actie kwam overgespeeld. Te beginnen bij de uitwedstrijd in en tegen Zwanenburg op 15 februari. Daarna worden per wedstrijd ook de duels tegen VVA/Spartaan, KDO, Arsenal en DSS opnieuw ingedeeld. Hierbij mogen alleen de speelgerechtigde spelers voor in actie komen.

Maar niet alleen de club is gestraft. Maceo Rigters kreeg zelf een schorsing van vier wedstrijden wegens het onreglementair meespelen. Terwijl de club in beroep gaat tegen die schorsing, loopt de overschrijving van Rigters inmiddels. “We hebben meteen een internationaal overschrijvingsformulier ingediend.

De deadline hiervoor was 2 februari, dus we hebben geluk. Nu duurt het ongeveer twee weken voordat alles rond is ZSGO/WMS heeft besloten niet in beroep te gaan tegen de uitspraak van de KNVB over de drie punten in mindering. “Een hoger beroep zou bij de tuchtcommissie zomaar heel anders af kunnen lopen. De angst regeert, we zouden zo een veel hogere straf kunnen krijgen. Het is alleen wel een domper voor het secretariaat, zo’n klein foutje.”

Door het ongeldig verklaren van de wedstrijden waarin Rigters meespeelde, is ZSGO/WMS momenteel gezakt naar de vierde plaats in de zondag derde klasse C. De vijf wedstrijden die over moeten worden gespeeld, werden wel allemaal gewonnen door de ploeg van Rob Rijnink.

Het vreemde is dat de wedstrijd van 23 november  ZSGO-Wijk aan Zee 3-1 niet overgespeeld moet worden, aangezien Maceo hier ook in mee speelde. Moet wij hier tegen niet in beroep gaan @bestuur Wijk aan Zee (Update 04feb ;  Inmiddels staat ook Wijk aan Zee op de nominatie om over te spelen)

Door deze beslissing is de strijd in de 2e periode weer geheel anders en zijn wij hierin benadeeld.

Wijk aan Zee    7   16
De Spartaan     6   14
Arsenal             6   14
KDO                 5   12

Daarnaast is AGB nu koploper in de 1e periode, en telt ZSGO weer mee in de 2e periode.