Blauwe kaart

18 augustus 2014 18:30

Tijdens de Johan Cruijff schaal is de Blauwe Kaart landelijk geïntroduceerd. Via deze mail informeren we jullie graag nader over dit initiatief.

Al jaren maakt de KNVB zich sterk om sportiviteit en respect op en rond de velden te stimuleren. Om dat te doen zijn er verschillende acties ontwikkeld. Van het organiseren van kleedkamerbijeenkomsten bij een vereniging tot het landelijke programma

‘Naar een veiliger sportklimaat’. De Blauwe Kaart is daar een onderdeel van.
De KNVB gelooft er in dat als de bewustwording groter is, dat kan leiden tot een andere houding en sportief gedrag. Met de inzet van de  Blauwe Kaart wordt, op jonge leeftijd al, ingespeeld op bewustwording van  sportiviteit en wordt sportief gedrag beloond.

De Blauwe Kaart
Vanaf  het seizoen 2014/’15 kunnen D-, E- en F-teams sportief gedrag bij alle     competitiewedstrijden belonen met een Blauwe Kaart. Na afloop van elke wedstrijd hebben de teams de kans om de tegenstander een Blauwe Kaart uit te reiken, waarmee het team wordt beloond voor de sportieve wedstrijd. Het doel van de Blauwe Kaart is verenigingen en leden stimuleren er een sportieve en plezierige wedstrijd van te maken. Als extra aanmoediging en ondersteuning maken de deelnemende verenigingen en teams die De Blauwe Kaart hebben verdiend kans op een prijs.

Pilot
De Blauwe Kaart is een samenwerking tussen Volkswagen en de KNVB, met als doel    sportief gedrag op de voetbalvelden te bevorderen. Vorig seizoen is De Blauwe Kaart in de vorm van een pilot al geïntroduceerd bij wedstrijden in KNVB district West I. In de pilot reikten 40 E- en D-teams een half seizoen bij elke sportieve wedstrijd De Blauwe Kaart aan elkaar uit.

Aanvullend is de kaart voor sportief gedrag ook aanwezig geweest op diverse voetbaltoernooien, de districtsbekerfinaledag en de Utrechtse Fair Play Cup. Het belonen van sportief gedrag is door de deelnemende  verenigingen, trainers en spelers als erg positief ervaren, waardoor De Blauwe Kaart nu landelijk elke wedstrijd in het pupillenvoetbal wordt ingezet.

Aanmelden
Verenigingen en/of teams die door  middel van de Blauwe Kaart (bewustwording van) sportiviteit bij hun club willen bevorderen kunnen zich aanmelden via www.blauwe-kaart.nl.  Deelnemende teams ontvangen een coachmap met hierin een notitieblok, een pen en uiteraard de blauwe kaarten.

Stuur dit bericht gerust door naar de jeugdcommissie of trainer/coaches van D-, E- en/of F-teams en kijk voor meer informatie op www.blauwe-kaart.nl. Voor vragen kun je een mail sturen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

KONINKLIJKE  NEDERLANDSE VOETBALBOND